Träning för ryttare


Ridning kan vara en fysiskt krävande sport, för både hästen och ryttaren. Ser man därför till att vara i god fysisk form blir ridningen inte bara lättare utan även roligare.

träning_403536019

Träningskläderna

Det första man bör göra är att skaffa sig en riktigt uppsättning träningskläder. Att träna i bekväma kläder gör väldigt mycket, speciellt när man försöker etablera en rutin. Titta på butiker som Sportamore för ett stort utbud av kvalitetskläder.

Tänk på att välja plagg som passar i så många olika typer av aktivitet som möjligt, exempelvis tights och funktions tröja, som du kan använda ute på löpturen likväl som på spinningpasset eller på gymmet. Köp ett par bra träningsskor som även dessa fungerar för de flesta aktiviteter, så räcker det med ett par, i stället för flera olika.

Bättre hållning

Hållningen är mycket viktigt i ridsport och för att träna upp den bör man arbeta med att stärka bålmusklerna, speciellt de sneda magmusklerna. Dessa hjälper en att balansera kroppen och gör så att man orkar sitta bra på hästen. Styrkeprogrammet har riktigt bra tips för detta.

Det finns många olika träningsformer som kan hjälpa till att stärka upp detta område. Plankan är en variant, liksom att dansa Zumba är en annan. Det gäller att hitta en bra variant som passar just dig.

Rumpan och höften

Medan höftmusklerna på höftens framsida är något man naturligt tränar genom att rida kan desamma tyvärr inte sägas om rumpan. För att träna upp denna kan man följa 4 övningar som Expressen tipsar om.

Andra bra övningar för att träna upp muskulaturen där bak, är marklyft och kettlebell swing. Vid marklyft gäller det att hålla ryggen rak, för att inte skada sig och dra upp stången längs med smalbenen med utgångspunkten ungefär mitt över fötterna. Kettlebell swing är lik marklyftet i rörelsemönstret. Dra upp kettlebellen till ungefär brösthöjd och låt den sedan koma ner igen. Det är bra att i båda fallen få grundliga instruktioner, för att minimera skaderisken.

Smalbenets fram- och baksida

Precis som med höften kommer man naturligt att bygga upp styrka i vaderna på smalbenets baksida när man rider. Detta bör man dock balansera genom att träna upp och stärka även framsidan av smalbenet. Detta kan man göra med två olika övningar som Runners World förklarar.

Höger- eller vänsterdominant

Det är väldigt vanligt att en högerhänt person är något svagare i vänsterhand och vice versa. Detta kan leda till att man drar hårdare i tyglarna med den starkare handen, varpå man faktiskt föröver denna obalans till hästen. På grund av detta ska man se till att träna upp sin svagare sida så man uppnår en bättre balans.

Slutord

Kan man se till att träna upp alla dessa aspekter av kroppen kommer man helt klart att känna sig mer bekväm i sig själv när man rider och helt enkelt ta steget mot att bli en bättre ryttare.